Huawei komt met eigen Elektrische Auto

Huawei onthult op HarmonyOS gebaseerde EV ontwikkeld met BAIC. Het wordt een
Premium-auto’s die later dit jaar in massa worden geproduceerd, met als doel om Tesla iets minder ruimte te geven.

Huawei heeft vijf geautomatiseerde rijoplossingen gelanceerd, waaronder een die draait op het HarmonyOS-besturingssysteem.

De producten, die in massaproductie zullen worden geproduceerd in auto’s die later dit jaar samen met autofabrikanten zullen worden ontwikkeld, maken deel uit van de investering van 1 miljard dollar van het telecommunicatiehardwarebedrijf in onderzoek naar zelfrijdende auto’s en elektrische voertuigen in 2021 om aan de stijgende vraag naar elektriciteit te voldoen. in ’s werelds grootste automarkt.

De lancering werd voorafgegaan door de onthulling op zaterdag van twee versies van de Arcfox Alpha S, een premium elektrische auto die mede is ontwikkeld door Huawei’s business unit Intelligent Automotive Solutions; en Arcfox, een eenheid van door de staat gecontroleerde autofabrikant BAIC Group.

Beide versies waren ook uitgerust met HarmonyOS, waarmee het zijn debuut markeerde in een auto die voor de Huawei-smartphones lag. Huawei heeft HarmonyOS ontwikkeld na handelssancties die zijn opgelegd door de VS, die Huawei en andere Chinese bedrijven als nationale veiligheidsrisico’s beschouwden. Het in Shenzhen gevestigde bedrijf zei onlangs dat de acties van Washington de voortgang van het bedrijf hebben geschaad en een chipcrisis hebben veroorzaakt die de wereldwijde halfgeleiderindustrie beïnvloedt.

“We have established extensive cooperation with about 200 global automakers and industry partners,” zei Wang Jun, de baas van de intelligente auto-oplossingen-eenheid, vertelde verslaggevers zondag. Wang leidt een personeelsbestand van 5.000 mensen, bestaande uit onderzoekers, van wie er 2.000 zich richten op technologieën voor geautomatiseerd rijden.

Huawei zal oplossingen bieden aan anderen, maar zelf geen auto’s produceren, in tegenstelling tot rivaal Xiaomi. “Als we het goed kunnen doen in auto-onderdelen, waarom moeten we dan auto’s produceren?” vroeg Wang, die uitlegde dat het maken van auto’s niet per se een geldwinst is.

De investering van $ 1 miljard weerspiegelt de overtuiging van het bedrijf dat door kunstmatige intelligentie aangedreven slimme voertuigen het komende decennium de meest ontwrichtende kracht in de industrie zullen zijn.

Huawei’s intelligente oplossingen zijn gericht op een nieuwe computer- en communicatiearchitectuur die het rijden, de connectiviteit en het entertainmentsysteem regelt, evenals cloudtechnologie.

De intelligente cockpit die op de HarmonyOS draait, kan bijvoorbeeld de voorruit veranderen in een 70-inch high-definition scherm, zodat passagiers films kunnen kijken, games kunnen spelen en videoconferenties kunnen houden. Het werkt als een smartphone-ecosysteem waarmee gebruikers verbinding kunnen maken met hun favoriete apps.

De aankondigingen van Huawei kwamen voorafgaand aan de 19e autoshow in Shanghai, die op maandag voor de pers opengaat en later in de week voor het publiek. Zowel lokale als internationale autofabrikanten zullen naar verwachting nieuwe modellen onthullen om aan de groeiende vraag naar elektrische voertuigen te voldoen.

Onder leiding van het Amerikaanse bedrijf Tesla en rivaal Nio van eigen bodem, steeg de verkoop van zogenaamde nieuwe-energievoertuigen in 2020 met 11% tot 1,37 miljoen eenheden in China, zelfs toen de autoverkopen hier met 1,9% kromp tot 25,3 miljoen eenheden.

“Er zijn 30 miljoen voertuigen op de Chinese markt”, zei Xu Zhijun, de huidige roterende voorzitter van Huawei, afgelopen maandag tegen analisten.

“Zelfs als we onze autobedrijf niet uitbreiden naar het buitenland, zijn we nog steeds zelfvoorzienend met de stijgende vraag op de binnenlandse markt, met een gemiddelde jaaromzet van 10.000 yuan [$ 1.533] per auto”, zei Xu. “Maar Huawei is zeker een wereldwijd merk en zal zich niet alleen richten op de lokale markt.”

Marktonderzoeksbureau Canalys voorspelde in februari dat de Chinese verkoop van elektriciteit dit jaar met 51% zou groeien. “Maar nu Tesla zijn portfolio in China uitbreidt, zal het voor concurrenten die premium elektrische voertuigen aanbieden moeilijk zijn om marktaandeel te winnen”, zei vicepresident Sandy Fitzpatrick in een persbericht. “Met dat in gedachten zijn sommige Chinese autofabrikanten al op zoek naar groeimogelijkheden in andere delen van de wereld, vooral in Europa.”

De basis- en high-end HI-versies van Arcfox ‘puur elektrische Alpha S crossover SUV markeren Huawei’s massaproductie van een geautomatiseerd rijsysteem. Ze zijn voorzien van lidar, de lichtdetectietechnologie in radarstijl die essentieel is voor het automatiseren van autorijden. Een Huawei-woordvoerder zei dat de voertuigen niveau 3 of “voorwaardelijke rijautomatisering” kunnen bereiken op een schaal waarbij niveau 5 geen menselijke interactie vereist.

Met prijskaartjes van 388.900 yuan en 429.900 yuan dragen ze het Huawei-logo, in lijn met de diversificatie van het portfolio van het technologiebedrijf buiten smartphones en 5G-netwerkapparaten. De voertuigen kunnen 708 km per lading afleggen. De Tesla Model Y verkoopt voor ongeveer 350.000 yuan en heeft een actieradius van 594 km.

Naast BAIC Motor werkt Huawei ook samen met twee andere door de staat gecontroleerde autofabrikanten – Chongqing Changan Automobile en Guangzhou Automobile Group – om geautomatiseerde voertuigen te ontwikkelen.

      DealsTracker
      Logo